torsdag 24. januar 2013

Nille's strikkegenser i Alpacagarn

Da har jeg planer om å strikke meg en genser igjen, dvs jeg har aldri ferdigstilt en genser i hele mitt liv, men jeg har stirkket en ferdig en et par ganger gang før - altså strikket ferdig, bol og armer, men ikke montert.. og nå er fargene moderne igjen.. natur, rosa og lilla.. så kanskje jeg burde starte der.. *hehe* 
 
Jeg har lett etter oppskriften på "skappelgenseren", men så kom jeg over denne "nillegenseren" den er jo vel så lekker!! (oppskriften og bilder er hentet fra blogg.nille.no ) Jeg har kjøpt garn i fargene som er på bildet "Beige 405" og "Hvit 400 - den "beige" fargen går litt mot gammelrosa synes nå jeg.. knallfin var den hvertfall... det eneste er at dette er faktisk bare 40% Alpakka, så at de kan markesføre det som Alpakka.. vel. jaja..  


 
Kilde: Nilles blogg

Kilde Nilles blogg
 
Bakstykke:Legg opp med dobbelt garn 70(78) masker på rundpinne nr 8. Strikk vrangbord 2 rette og 2 vrange i 5 cm. Strikk frem og tilbake rett (rillestrikk) til genseren måler 72(78) cm. Når du skal måle hel lengde er det viktig at du legger arbeidet ned og drar forsiktig ut, hvis du måler arbeidet hengende, er det lett at det drar seg og arbeidet blir for kort når du tar det på. La arbeidet hvile til du er ferdig med forstykket.

Forstykke:
Legg opp med dobbelt garn og strikk som bakstykket, hvis du ønsker hjertedekoren foran, så begynn etter ca 26 riller. Strikk 34(38) rette og to rette i fargen du ønsker på hjertet, så strikkes 34 rette i genser fargen. Snu og strikk 34 rette og 2 vrange i hjertefargen og avslutt pinnen med 34 rette. Se diagram (neste side) for videre mønsterstrikk. Hjertet strikkes i glattstrikk, dvs rett på retten og vrangt på vrangen. Strikk til genseren måler 61(64) cm og sett de midterste 18m på en hviletråd til halsåpning. Strikk hver side for seg, fell til hals 2m 2 ganger, og 1m 2 ganger. Du har da igjen 20(24) masker. Strikk til hel lengde og strikk sammen forstk og bakstk på skulderen (se forklaring nedenfor). Gjenta på andre siden av halsåpningen.


Strikke sammen på skulder:
Dette er en fin og praktisk måte å feste forstk og bakstk sammen på. Du har 20(24) masker fra skuldrene på forstk. Ta det samme antall masker fra bakstk og ta de på en pinne i ca samme str som det du har strikket hele genseren i. Legg forstk og bakstk mot hverandre, rette mot rette og strikk sammen, en maske fra forstykket og en maske fra bakstykket. Strikk sammen alle maskene på den ene skulderen og snu arbeidet og fell av maskene. Gjenta på den andre skulderen. De resterende midterste 30(38) på bakstk maskene, settes på en hviletråd til du skal strikke halsen.

Ermer:
Legg opp med dobbelt garn 26 masker på liten rundpinne og strikk frem og tilbake vrangbord, 2 rette og 2 vrange, i 5 cm. Skift til rillestrikk og strikk til ermet måler ca 49 cm, eller så lang/kort du trenger den. Øk samtidig 1 maske i begynnelsen og slutten av omg på hver 5 rille for s/m og hver 4 rille for l/xl. Fell av ved ønsket lengde. Strikk et erme til.

Hals:
Ta de maskene på hviletråden over på rundpinne nr 7 og strikk opp med dobbelt garn masker langs halskanten til du har ca 64(68) m til halsen. Strikk vrangbordstrikk rundt med 2 rette og 2 vrange i ca 20 cm hvis du ønsker høy hals. Ønsker du vanlig halsfelling, avslutter du og feller av ved ca 4 cm. Pass på å felle av en løs kant, da fellingen må være tøyelig da du skal ha genseren over hodet

Montering:
Legg ermet rette mot rette og sy sammen langs underarmen. Gjenta med den andre armen. Sy sidesømmene på genseren, men la det være åpning til ermene. Vreng genseren og sett i ett erme. Ermet skal ikke vrenges. Sy en pen søm og fest godt. Gjenta med det andre ermet. Vreng genseren tilbake og fest alle løse tråder.


http://blogg.nille.no/2013/01/gjr-det-selv-strikk-genser-i-alpacagarn.html


 "Skappelgenseren":

Kjært barn har mange navn - nå også "skappelgenseren" En periode var denne genseren en "storhit" og det er den vel kanskje enda, hva vet jeg.. Siden jeg ikke egentlig er en strikker - så har jeg aldri kommet så langt at jeg har strikket den. Men når jeg gikk på ungdomsskolen/videregående så hadde jeg en slik - nesten identisk.. Mutter hadde strikket den til meg,  da het den riktignok ikke "skappelgenseren" Den gang var også  "storskjorter" moderne.. nå heter lignede saker tunikaer.. men det er "same shit, new wrapping" hehehe.. 

Nillegenseren er vel også en drodling over samme temaet, men den er jo skjønn med det hjertet da. Kanskje jeg heller skal kopiere inn "Honkydory" sin stjerne fra fjorårets kolleksjon.. muligheten er mange.. og grensen for hva som er kreativt og hva som er plagiat er vel svevende ;-))

Anyway, jeg har leita etter den gamle oppskriften, men kan ikke finne den.. Så kom altså skappel oppskriften på nett igjen, etter å ha vært borte en stund..  http://mariaskappel.no/2012/08/15/skappel-genseren-igjen/  Antagelig ble oppskriften fjernet fordi det selges ferdige kit med oppskrift og garn - søte sådanne med ett strikkenett til på skappelgenseren.no/ med alt man trenger til den minste str hvertfall. Jeg aner ikke om man må legge på så mye, men den skal jo være litt god å krype inn i da :-)

Jeg legger inn oppskriften selv jeg, så vet jeg hvor jeg har den, fritt etter oppskriften:

Matriell:
Tynn alpakka fra "det store alpakka" (7-8 nøster i str S)
Iris alpakka (ca 6-7 nøster i str S)
Strikkes med dobbelt garn.
RundPinne nr 7 i 60 el 80 cm.

Bakstykke:
Legg opp 80 (S) 84 (M) 90 (L) og 96 (XL) på pinne nr 7
Dette er ca str. da genseren skal være stor.. har funnet noen blogger rundt omkring hvor ting tyder på at dette kan stemme..
Strikk 4 cm vrangbord/ribb = 2 r, 2 vr.
Deretter rillestrikk, rett frem og tilbake til ønsket lengde. Bakstykket er her ca 10 lengre enn forstykket.

Forstykke:
Samme som bak, men her skal det felles til hals, fell 16 masker på midten (str M). Fortsett å strikke frem og tilbake på en av sidene, mens du feller en maske nær halsen hver runde i 4 runder. Da skal det være 28 (str S) masker på pinnen. På den ene siden av halsen, strikk videre til ønsket lengde (dybde på utrigningen) ca 7-8 cm og fell av. Gjenta på den andre siden.

Erme:
Legg opp 40 (str S) m. start med å strikke 4 cm vrangbord/ribb. Strikk deretter frem og tilbake i rillestrikk til 15 riller. Legg ut en maske på hver side. (det peneste er om du legger inn masken innenfor 2 maske på pinnen) strikk 4 riller og gjenta til du har 52(str S) masker på pinnen. Strikk til øsnket lengde og fell av.

Sy sammen på vrangen. og monter... og ja, det er der det stopper hos meg.. men det er jo gensere med mønster og slikt jeg har holdt på med før.. blir spennende å se om jeg får til dette her..

Jeg tror at jeg vil strikke en genser som har denne typen hals.. kanskje det blir en kombinasjon av disse to...

http://mariaskappel.no/2012/08/15/skappel-genseren-igjen/

http://mariaskappel.no/2012/08/15/skappel-genseren-igjen/


http://mariaskappel.no/2012/08/15/skappel-genseren-igjen/

Lånt, men fra hvor??








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar